Om föreningen

Dala Vägförening

Dala Samfällighetsförening bildades 1983 i samband med Lantmäteriets förrättning som gjorde att även Buatjärnsvägen inkluderades i en äldre redan existerande samfällighet. Föreningen består av cirka 150 fastigheter och innefattar skogsfastigheter, sommar- och permanentboende. Vid förrättningen fick varje fastighet det andelstal som nu ligger till grund för den årliga utdebiteringen.

Andelstalen är i stort sett de samma som 1983, bortsett från de fastigheter som övergått från sommarboende till permanentboende eftersom andelstalen då fördubblats. I andelslängden som finns tillgänglig på föreningsstämman finns andelstalen inskrivna. De senaste åren har det skett många förändringar längs vägarna eftersom fler och fler hus förvandlats till permanentboende och belastningen på vägen har ökat avsevärt.Detta har ställt högre krav på skötseln av Dala- Buatjärn- och Sammeltorpsvägen. Ökat vattenflöde har också lett till att fler vägtrummor lagts ner under vägen för att leda bort vatten och förebygga att vägen förstörts.

Vägens skötsel

Vägens driftskostnader betalas av föreningens medlemmar genom den årliga utdebiteringen samt statliga och kommunala bidrag. Bidragen baseras på vägens karaktär, antal fastigheter, längd samt antal permanentboende.

Det är styrelsens ansvar att förvalta dessa pengar så bra som möjligt genom att hålla andelslängderna uppdaterade och genom att använda dugliga entreprenörer som utför arbetet. Eftersom Dala samfällighetsförening erhåller statliga och kommunala bidrag görs upphandling av entreprenörer för att arbete på vägen. Vintertid är det framförallt snöröjning och flisning men vägen underhålls hela året. Varje år sker hyvling av vägen ett par gånger och hålorna som ändå uppstår fyllis i vid behov. Med jämna mellanrum grusas vägen upp med nytt grus, sly som växer in över vägen tas bort och vägen dikas. Styrelsen bevakar också framkomligheten och säkerheten längs vägen, att mötesplatser hålls öppna och att fastighetsägare inte för förändringar som stör eller blockerar. Mötesplatser får inte användas för parkering av säkerhetsskäl då t.ex Räddningstjänsten behöver en framkomlig väg dygnet runt.

Dalavägen och Buatjärnsvägen sträcker sig med ca sju kilometer väg genom ett servitut över olika markägares ägor. Dala Samfällighetsförening disponerar två meter på båda sidor om körbanan. På kartan över fastigheter finns tomtgräns och infarter markerade och det är viktigt att detta respekteras. En fastighetsägare får alltså inte ta ner träd eller skapa nya parkeringsplatser på den yta som disponeras av Samfälligheten utan att först kontakta markägaren och styrelsen.

Att vara medlem

Det är obligatoriskt för fastighetsägare att vara medlem i Samfälligheten och att betala vägavgift inom föreskriven tid. Vid ägarbyte har den säljande ägaren skyldighet att meddela namn (och ev. alternativ adress på nya ägaren) till föreningens kassör. Detta görs lämligen via e-mail. Att delta på årsstämman ger bland annat tillfälle att lämna åsikter om förbättringar av vägens skötsel.

Styrelsen

Beslut om vägens skötsel fattas av styrelsen i Dala Samfällighetsförening som består av fem ledamöter och minst två suppleanter. Ordförande, kassör och sekreterare sköter det löpande arbetet och kallar bland annat till föreningsstämman som äger rum andra måndagen i mars. Styrelsen sammanträder ett par gånger om året utöver stämman, för att diskutera vägens drift och ekonomi. Valberedningen består av två personer och föreningen har en revisor, alla väljs på föreningens årsstämma. Kallelse till stämman sker i mitten av februari då också den årliga debiteringen av vägavgift skickas ut. Dala Samfällighetsförening är medlem i Riksförbundet för Enskilda Vägar (REV) och verksamheten regleras av Lagen om förvaltning av Samfälligheter.

Ordförandens, kassörens och sekreterarens arbete sker mot en mindre ersättning, för närvarande 900 kr/år som fastställs på den årliga stämman, och innebär mycket ansvar men möjliggörs genom enskilda personers egna behov av en bra framkomlig väg.

Styrelsen består utav:

• Ordförande: Magnus Håkansson